I midten af halvtredserne havde flere
europæiske jernbaneforvaltninger belsluttet at tilbyde et eksklusivt togprodukt i
konkurrence til ruteflyvningen og bilen. Produktet bar navnet Trans Europ Express (TEE) og
førte kun 1. klasse. Man kunne dog ikke blive enige om fælles materielanskaffelse. For
eksempel blev der i 1957 leveret 19 dieselhydrauliske motorvogne til de Tyske
Forbundsbaner (DB) fra MAN. De hollandske og svejtsiske jernbaner blev enige om en fælles
anskaffelse af dieselelektriske motortog. De fem motorvogne havde hollandske frotnpartier
ligesom mange andre motorvogne fra samme tidsrum, de såkaldte hundehoveder
(på hollandsk Hundekoppen), men ellers så de svejtsisk ud. Medens at de
andre TEE-lande ikke kunne bruge VT 11.5, blev de overtaget af de Danske Statsbaner (DSB)
og blev indsat i de såkaldte lyntog.
Indtil efteråret 1957 blev 19
motorvogne, VT 11.5, leveret til DB og indsat i TEE-tog først og fremmest på tyske
strækninger men også til Schweiz. Vognkasserne blev bygget i aluminium for at reducere
vægten. Hver motorvogn rådede over en 12-cylindret motor, Maybach type MD650, med en
ydelse på 1100 HK. Togene blev sammensat af to motorvogne og syv mellemvogne, det vil
sige at ydelsen var den samme som de vellykkede dieselhydrauliske lokomotiver, V200, der
var udstyret med to dieselmotorer hver. V200 blev leveret i samme tidsrum som VT 11.5 og
begge typer blev meget populære blandt befolkningen
V200 og VT 11.5 var godkendt til en
maksimal hastighed på 140 km/t og det var nok i de første ti år. Udover de to
motorvogne rådede hver to over en restaurantvogn, en barvogn, to kupévogne og to
storrumsvogne. Motorvognene blev tildelt numrene 5001 5019 og det havde de indtil
1968.
I 1963 blev der leveret fem lignende
motorvogne som VT 11.5 til DSB, hvor de blev betegnet som type MA og bar numrene 460
464. Motorerne var de samme som VT 11.5 men var godkendt til en hastighed på 160
km/t, hvilket de dog aldrig kom op på i planmæssig trafik. Kun under prøvekørsler var
de kommet op på 160 km/t og kom sågar op på 180 km/t. De nye motorvogne afløste de
gamle dieselelektriske motortog fra tredverne, type MB og MS.
Det handlede om togparrene
Limfjorden og Nordjyden mellem København og Frederikshavn/Struer,
hvor de i Langaa blev delt og samlet. Et tog mellem København og Langaa bestod af to
motorvogne, to kupévogne (1. klasse), en restaurantvogn, en storrumsvogn og to styrevogne
som ellers var identiske med storrumsvognene. Styrevognene var nødvendige på grund af
delstrækningerne mellem Langaa og Frederikshavn og Struer.
Men også i færgehavnene i Korsør
og Nyborg var styrevognene nødvendige ved ombord- og ilandsætning af færgerne på
Storebælt. De fem nyeste færger, Fyn fra 1947, Dronning Ingrid
fra 1951, Prinsesse Benedikte fra 1959, Knudshoved fra 1961 og
Sprogø fra 1962, kunne overføre MA-motortogene uden problemer. Med de ældre
førkrigsfærger kunne der være problemer som ikke skal nævnes her.
Tre år senere blev der leveret
yderlige seks motorvogne til DSB og de bar numrene 465 470. Yderlige to togpar
Kongeaaen og Sydvestjyden mellem København og Sønderborg og Struer
over Esbjerg blev kørt af MA-motortog, hvor de i Kolding eller Fredericia blev delt og
samlet. Med den anden levering til DSB i 1966 var 30 motorvogne blevet bygget, 19 stk. VT
11.5 og 11 stk. MA. Ved begge baneforvaltninger satsede man derefter på lokomotivtrukne
TEE-tog og lyntog.
I Danmark blev de lokomotivtrukne
lyntog kaldt for sorte lyntog som går tilbage til tredverne på de af
damplokomotiver trukne lyntog der blev indsat som supplerende tog på store rejsedage op
til jul, påske og pinse. I tredserne blev de sorte lyntog naturligvis ikke
mere trukket af damplokomotiver, men fra de berømte dieselektriske NoHAB-lokomotiver type
MX, MY (MV) og MZ som alle var udstyret med en to-takts dieselmotorer fra GM-EMD. I
Tyskland blev det første E03 (BR103) leveret i 1965 og det handlede om et el-lokomotiv
som kunne nå en maksimalhastighed på 200 km/t og bar de bordeauxrøde/beige TEE-farver
I 1969 blev det nye Intercity-koncept
indført ved DB, hvor togene kun førte 1. klasse ligesom TEE. Allerede i 1968 ved
indførelsen af UIC-nummereringen af lokomotiver og motorvogne, blev VT 11.5 ændret til
VT 601 og bar derefter numrene 001 019 med tilsvarende kontrolcifre. Ved
indførelsen af Intercity blev maksimalhastigheden for VT 601 sat op fra 140 km/t til 160
km/t. Samtidigt kunne motortogene medføre indtil ni mellemvogne så grænsen for ydelsen
var overskredet. Da enkelte motorvogne stod foran en revision besluttede DB at de
pågældende motorvogne skulle ombygges til gasturbinedrift.
Fire motorvogne blev ombygget og de
blev ændret fra VT 601 til VT 602. Klöckner-Humboldt-Deutz havde bygget
gasturbinemotorerne i licens af AVCO-Lycoming og bar typebetegnelsen Lycoming TF 35 med en
ydelse på 2200 HK. Udover indbygningen af gasturbinen blev udstødningen og
ventilationsanlægget ændret. Ombygningen blev udført i 1971-72 hvorefter
prøvekørslerne kunne påbegyndes. Under prøvekørslerne blev en maksimalhastighed på
200 km/t opnået. VT 601 havde 6 køretrin, medens VT 602 havde 63 køretrin. VT 601 og VT
602 blev indrettet således at de kunne fjernstyres fra hinanden. Derfor blev
maksimalhastigheden begrænset til 160 km/t da de skulle indsættes i blandede løb; VT
601 mellemvogne VT 602.
Allerede i 19790 blev alle VT 602
udrangeret da Intercity-togene fremover også skulle føre 2. klasse. Efter oliekrisen i
1973/74 viste gasturbinedrift sig at være uøkonomisk. Nytårsaftensdag den 31. december
1978 udbrød der brand i et diesellokomotiv med gasturbine. Brandårsagen lå måske deri
at Europa var hjemsøgt af snestorme med meget lave temperaturer. Det nævnte lokomotive
var en BR 210 som blev bygget i otte stk. og blev omkring 1980 ombygget til ren
dieseldrift og havde derefter typebetegnelsen 218.9.
Imellemtiden var alle sorte
lyntog i Danmark blevet erstattet af Intercity-tog og det skete den 26. maj 1974. I
midten af halvfjerdserne blev alle restaurantvognene ombygget til kioskvogne efter at DSB
havde opsagt kontrakten med Waggon Litzt i 1973. Ved indførelsen af Intercity-togene blev
lyntogene kun kørt af MA-motorvogne. Siden 1971 blev de danske lokomotiver og
rejsetogsvogne malet rød. Kun lyntogene var hidtil malet rød siden 1935, sammen med de
nye S-togsvogne (2. generation), der var leveret siden 1967
I 1984 blev lyntogene malet sølvgrå
for at kunne udskille sig fra de øvrige tog. Lyntogene blev derefter nævnt
Sølvpilen. Sådan kørte MA-motorvognene indtil udrangeringen i februar 1990.
Den sidste tur fandt sted den 26. januar 1990 og nogle uger senere blev et halvtog
overtaget af jernbanemuseet og de øvrige tog solgtes til Polen
Efter at Intercity-togene i Tyskland
også førte 2. klasse siden 1979, blev VT 601 indsat i charterrejsetog, hvor de kørte
indtil udrangeringen i 1987/88. Enkelte motorvogne og mellemvogne er derefter blevet solgt
til Italien. I modsætning til de MA-tog som blev solgt til Polen, kører de til Italien
solgte tog stadig. De tog som blev solgt til Polen er ophugget.