I forbindelse med leveringen af de nye 4.
generations S-tog, vil de gamle 2. generations S-tog efterhånden blive udrangeret og for
langt de flestes vedkommende solgt til ophugning hos Henriksen i Århus. Der vil frem til
2005 blive kørt udrangeret S-togsmateriel til Århus om søndagen. Disse tog vil blive
fremført af dieselelektriske lokomotiver, ME & MZ og passagervogne anvendes som
bremsevogne.
På grund af S-togenes profil, vil disse tog køre
som UT (usædvanlig transport) med en hastighed på 80 km/t mellem Høje Taastrup og
Århus. Når lokomotivet og passagervognene kører til og fra selve S-togstransporten, kan
det foregå med en hastighed på 140 km/t.. En stor del af S-togsmateriellet er isoleret
med asbest, hvilket vil gøre ophugningen til en dyr affære, da en eksport til Indien,
som der skete med færgerne Asa-Thor, Deutschland (fra 1972), Knudshoved og Theodor Heuss,
er udelukket.
Det er det materiel, som oprindeligt var udstyret
med tre række sæder på den ene side af midtergangen, som bliver udrangeret. Det drejer
sig om ca. 290 vogne, som udgør 145 stk. tovognstog. 230 vogne udgør 65 stk.
firevognstog, som har været igennem Reno 2-programmet. Under den renovering fik de blandt
andet vinduer i gavlene og destinationsskilte over dørene. Disse 65 enheder har kun 2
rækker sæder på begge sider af midtergangen.
Ud af de 145 tovognstog er der 7 specielle enheder
fra 1968, hvor styrevognen oprindeligt havde 1. klasse, litra AS. De blev i 1972
deklasseret til 2. klasse og styrevognene fik litra FS. Disse 7 tovognstog blev indsat på
linie E mellem København H og Hillerød, hvor der skulle være 1. klasse, ligesom der
havde været det i de damp- og diesellokomotivtrukne Nordbane-tog.
Disse tog havde en 1. klasses storrumsvogn, litra
AL, fra 1958, som gik sammen med 4 5 stykker CL-vogne og én CLE-vogn. Der blev
leveret ti AL-vogne, som udover anvendelsen på Nordbanen også anvendtes på
Kystbanen mellem København og Helsingør. Damplokomotiver litra S og de
senere diesellokomotiver litra MX og MY blev anvendt som trækkraft.
I linie E´s fire første leveår anvendtes som
nævnt foroven 1. klasses styrevogne, men benyttelsen var dårlig. Specielt om vinteren
var der det problem, at passagerne på 1. klasse frøs, da det termostatstyret
varmeanlæg, justeredes efter hvor mange passagerer der var i motorvognen, som var 2.
klasse. Disse 7 styrevogne kunne kendes ved
at der kun var to sæt døre mod normalt tre, da der på 1. klasse normalt var mere
benplads end på 2. klasse. Disse 7 tovognstog havde også en nummerserie for sig selv,
men i dag er der kun ét tovognstog tilbage ud af 7, da de øvrige er udrangeret.
Styrevognene havde numrene AS 7001 7007
(fra 1972 FS 7001 7007) og motorvognene havde numrene MM 7501 7507. De andre FS-vognes numre
starter med nr. 7101 og MM-vognes starter med nr. 7601. I 1970´erne kom der to typer
vogne, motorvognen uden førerrum litra MU, der starter med nr. 8501 og mellemvognen litra
FU, der starter med nr. 8001.
Litra |
Nr. |
Leveret |
Bemærkning |
A
|
7001 - 7007 |
1968 |
1972: Litra FS |
FS |
7101 - 7306 |
1966 - 1974 |
|
FU |
8001 - 8065 |
1975 - 1978 |
|
MM |
7501 - 7507 |
1968 |
|
MM |
7601 - 7806 |
1966 - 1974 |
|
MU |
8501 - 8565 |
1975 - 1978 |
Uden førerrum |
I forbindelse med udrangeringen har jeg i samtaler
med bestyrelsesmedlemmer fra Foreningen Busfronten talt om hvem der kan have været den
sidste elektrofører på det pågældende tog inden udrangeringen. Jeg har hver gang
nævnt Foreningen Busfrontens medlem nr. 1 Kaj Wendelboe Moesgaard, som nu kører S-tog
efter at have kørt for flere forskellige busselskaber i HT-området. Det sidste selskab
han kørte for var Combus, som havde vundet nogle linier fra Linjebus (nuv. Connex).
I den periode Kaj var hos Linjebus, smadrede han en bus til ukendelighed, hvorfor når jeg har set en S-togstransport til Århus, i min hjemby Nyborg, plejer at ringe til et eller flere af bestyrelsesmedlemmerne, for at sige; Nå nu har Kaj W. Moesgaard ødelagt FS xxxx og MM xxxx!
Flere af de foreninger som jeg er medlem af har igennem tiden haft problemer med netop Kaj Wendelboe Moesgaard, men da det er noget internt i foreningerne skal jeg ikke komme ind på detaljerne her. Blot skal jeg nævne at jeg personligt ikke vil samarbejde med Kaj Wendelboe Moesgaard.