Det første ordinære S-tog på Veksø st. den 29. maj 1989. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens
DSB MM 7502 - FS 7002 på vej til ophugning i Århus den 10. september 2000. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens Martensi Nyborg.

Udfasningen af 2. generations S-tog

Main Index | T. R. Nielsen Homepage | Jernbaner | Webmaster

Dokumentation

I forbindelse med leveringen af de nye 4. generations S-tog, vil de gamle 2. generations S-tog efterhånden blive udrangeret og for langt de flestes vedkommende solgt til ophugning hos Henriksen i Århus. Der vil frem til 2005 blive kørt udrangeret S-togsmateriel til Århus om søndagen. Disse tog vil blive fremført af dieselelektriske lokomotiver, ME & MZ og passagervogne anvendes som bremsevogne.

 

På grund af S-togenes profil, vil disse tog køre som UT (usædvanlig transport) med en hastighed på 80 km/t mellem Høje Taastrup og Århus. Når lokomotivet og passagervognene kører til og fra selve S-togstransporten, kan det foregå med en hastighed på 140 km/t.. En stor del af S-togsmateriellet er isoleret med asbest, hvilket vil gøre ophugningen til en dyr affære, da en eksport til Indien, som der skete med færgerne Asa-Thor, Deutschland (fra 1972), Knudshoved og Theodor Heuss, er udelukket.

 

Det er det materiel, som oprindeligt var udstyret med tre række sæder på den ene side af midtergangen, som bliver udrangeret. Det drejer sig om ca. 290 vogne, som udgør 145 stk. tovognstog. 230 vogne udgør 65 stk. firevognstog, som har været igennem Reno 2-programmet. Under den renovering fik de blandt andet vinduer i gavlene og destinationsskilte over dørene. Disse 65 enheder har kun 2 rækker sæder på begge sider af midtergangen.

 

En specialitet på linie E (”Nordbanen”)

 

Ud af de 145 tovognstog er der 7 specielle enheder fra 1968, hvor styrevognen oprindeligt havde 1. klasse, litra AS. De blev i 1972 deklasseret til 2. klasse og styrevognene fik litra FS. Disse 7 tovognstog blev indsat på linie E mellem København H og Hillerød, hvor der skulle være 1. klasse, ligesom der havde været det i de damp- og diesellokomotivtrukne ”Nordbane-tog”.

 

Disse tog havde en 1. klasses storrumsvogn, litra AL, fra 1958, som gik sammen med 4 – 5 stykker CL-vogne og én CLE-vogn. Der blev leveret ti AL-vogne, som udover anvendelsen på ”Nordbanen” også anvendtes på ”Kystbanen” mellem København og Helsingør. Damplokomotiver litra S og de senere diesellokomotiver litra MX og MY blev anvendt som trækkraft.

 

I linie E´s fire første leveår anvendtes som nævnt foroven 1. klasses styrevogne, men benyttelsen var dårlig. Specielt om vinteren var der det problem, at passagerne på 1. klasse frøs, da det termostatstyret varmeanlæg, justeredes efter hvor mange passagerer der var i motorvognen, som var 2. klasse.  Disse 7 styrevogne kunne kendes ved at der kun var to sæt døre mod normalt tre, da der på 1. klasse normalt var mere benplads end på 2. klasse. Disse 7 tovognstog havde også en nummerserie for sig selv, men i dag er der kun ét tovognstog tilbage ud af 7, da de øvrige er udrangeret. 

 

Styrevognene havde numrene AS 7001 – 7007 (fra 1972 FS 7001 – 7007) og motorvognene havde numrene  MM 7501 – 7507. De andre FS-vognes numre starter med nr. 7101 og MM-vognes starter med nr. 7601. I 1970´erne kom der to typer vogne, motorvognen uden førerrum litra MU, der starter med nr. 8501 og mellemvognen litra FU, der starter med nr. 8001.

Oversigt over 2. generations materiellet

Litra

Nr.

Leveret

Bemærkning

AS
7001 - 7007
1968
1972: Litra FS
FS
7101 - 7306
1966 - 1974
 
FU
8001 - 8065
1975 - 1978
 
MM
7501 - 7507
1968
 
MM
7601 - 7806
1966 - 1974
 
MU
8501 - 8565
1975 - 1978
Uden førerrum

Det humoristiske hjørne

I forbindelse med udrangeringen har jeg i samtaler med bestyrelsesmedlemmer fra Foreningen Busfronten talt om hvem der kan have været den sidste elektrofører på det pågældende tog inden udrangeringen. Jeg har hver gang nævnt Foreningen Busfrontens medlem nr. 1 Kaj Wendelboe Moesgaard, som nu kører S-tog efter at have kørt for flere forskellige busselskaber i HT-området. Det sidste selskab han kørte for var Combus, som havde vundet nogle linier fra Linjebus (nuv. Connex).

 

I den periode Kaj var hos Linjebus, smadrede han en bus til ukendelighed, hvorfor når jeg har set en S-togstransport til Århus, i min hjemby Nyborg, plejer at ringe til et eller flere af bestyrelsesmedlemmerne, for at sige; ”Nå nu har Kaj W. Moesgaard ødelagt FS xxxx og MM xxxx!”    

 

Flere af de foreninger som jeg er medlem af har igennem tiden haft problemer med netop Kaj Wendelboe Moesgaard, men da det er noget internt i foreningerne skal jeg ikke komme ind på detaljerne her. Blot skal jeg nævne at jeg personligt ikke vil samarbejde med Kaj Wendelboe Moesgaard. 

Den sidste rejse til Århus (Et billedgalleri)

Normalt er det ME-lokomotiver, som anvendes som trækkraft, når det udrangeret S-togsmateriel, skal ud på den allersidste rejse. Den 1. oktober 2000 var det MZ 1416 som stod for transporten, sammen med 4 Bn-vogne som bremsevogne og 4 S-togsvogne. Billedet af MZ´eren er dog af ældre dato, men ved at klikke på det kan man se billedet fra den 1. oktober 2000. Foto Niels-Folke Vallin  i Nyborg
DSB ME 1535 med fire S-togsvogne, herunder de foroven afbilledet MM 7502 og FS 7002, samt 2 Bn-vogne som bremsevogne i Nyborg den 10. september 2000. ME-lokomotivet er blandt de ti ( ME 1528 - 1537) som er udstyret med nødbremseoverstropning. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens 
DSB ME 1537 med 8 S-togsvogne, samt 2 Bn-vogne og 3 Bc(-t)-vogne som bremsevogne i Nyborg den 22. oktober 2000. ME-lokomotivet kørte et af de første Interregionaltog senere på dagen igennem tunnelen. Foto Tommy Rolf Nielsen
En Bc-vogn 50-30 306, som er en ombygget B-vogn, her anvendt som bremsevogn, sammen med to artsfæller og to Bn-vogne i Nyborg den 22. oktober 2000. Bc-vognen anvendes normalt i Ferieekspressen og Skiløberen. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens